Feel good hair | Met deze 3 tips ziet je haar er gezonder uit dan ooit

Sterk haar, een gladde huid en mooie nagels. Het liefst hebben we het allemaal (van nature)! Het scheelt uren make-uppen, afspraken bij de salon en bovendien geld. Maar helaas zijn we niet zomaar gezegend met dik en lang haar, een egale huid en sterke lange nagels. We kunnen het wel proberen te beïnvloeden, voeding en rust spelen namelijk een belangrijke rol! Hoe precies? Met de volgende 3 tips helpen we je op weg!

tips voor gezond haar

Tip 1: Food food food

De conditie van je huid, haar en nagels worden grotendeels bepaald door wat je eet en drinkt. Je haren, nagels en huid bestaan voor een groot deel uit een soort eiwit, genaamd ‘keratine’. Om dit goed op peil te houden, is het belangrijk dat je voldoende eiwitten binnen krijgt. Eiwitten zitten bijvoorbeeld in rauwe noten, vette vis, kip en peulvruchten. Daarnaast heb je plantaardige eiwitten in een geconcentreerde vorm, eiwitpoeder van Sunwarrior is daar een voorbeeld van. Je mengt een scoop van dit poeder met water of plantaardige melk en wat je nog meer in je smoothie wilt doen zoals stukjes bevroren banaan, mango en spinazie. Houd ongeveer gemiddeld per dag je gewicht in grammen aan. Ook spelen je ijzerpeil en de mineralen selenium en zink een grote rol. Wat betreft selenium zijn twee rauwe paranoten per dag in principe al voldoende en zonnebloempitten en schelpdieren zijn goed voor het zinkgehalte. Zonnebloempitten zijn niet duur en je strooit ze zo over een salade!

Tip 2: Dorstlessers

Ons lichaam bestaat voor een groot deel, maar liefst 75%, uit water. Je body heeft voldoende vocht nodig om alle celactiviteiten optimaal te laten verlopen. Water is super belangrijk om afvalstoffen te verwerken maar ook voor de opname van voedingsstoffen. Als je niet genoeg drinkt, voel je je al snel niet lekker. Begin je dag met een glas water of als je het aankan zelfs met 1-3 glazen water en probeer gedurende de dag jezelf te herinneren om te blijven drinken. Dit kan al door een alarmpje op je telefoon in te stellen of in je planner de glazen te turven. Als je de smaak van plain water zat bent kun je ook een beetje citroen toevoegen, takjes munt of een schijfje sinaasappel.

tips voor gezond haar

Tip 3: Go yoga, go!

Wat je eet en drinkt heeft een grote impact op de conditie van je huid, haar en nagels. Als je dit op orde hebt maar desondanks de nodige stress in je leven ,ervaart zal je merken dat goed eten en drinken nog geen optimaal effect heeft. Rust en een positieve instelling spelen net zo’n grote rol. Je darmstelsel en hersenen staan in nauwe verbinding met elkaar, als jij niet lekker in je vel zit sturen je hersenen signalen naar de darmen die daar vervolgens op reageren. Gezonde haren, nagels en huid beginnen bij een gezonde spijsvertering en gezonde darmen, want vanuit daar worden voedingstoffen opgenomen. Ontstressen en een positieve instelling is niet zomaar bereikt, daarvoor moeten we doorgaans moeite doen. Het mooie is dat yoga je dit zonder veel inspanning kan brengen. Een yogastijl zoals Yin Yoga focust zich op het ontspannen en stretchen van de spieren, door middel van poses train je je ademhaling en vanuit daar werk je aan je ontspanning. Je hoeft hier niet per se voor naar een dure yoga studio, door middel van YouTube, apps of wellicht wel jouw sportschool kun je al kennismaken met yoga. Een yoga matje kopen, een positieve mindset en een klein beetje tijd is alles wat je nodig hebt om de eerste stap te zetten! Als de lessen je bevallen met deze basis items dan kun je hier later nog yoga props zoals een yoga blok of een yoga deken aan toe voegen.. and relax!

10 Reacties

  1. 5 maart 2018 / 11:22 AM

    Yoga doet echt zoveel wonderen met je lichaam, I love it! Misschien daarmee dat mijn haar wat gezonder lijkt, want ik vond dat het vroeger echt flets en droog leek. Noten zijn inderdaad heel goed voor je haar, maar ook voor je huidje.

  2. 5 maart 2018 / 11:29 AM

    Wat een fijne tips! Zelf loop ik enorm tegen het gezond en regelmatig eten aan. Ook hier is weer duidelijk terug te lezen dat dit overduidelijk van groot belang is.

  3. 5 maart 2018 / 11:46 AM

    I love Yoga en ben er van overtuigd dat het super veel voor je lichaam en geest doet 🙂

  4. 5 maart 2018 / 11:49 AM

    Ik moet toegeven dat ik niet al deze tips flink volg, maar water drinken doe ik zeker genoeg! 🙂 Wel fijn om te weten dat deze tips goed zijn voor gezond haar!

  5. 5 maart 2018 / 12:58 PM

    Water zou ik zeker meer mogen drinken, ik kies nu vaak voor de ongezonde limonade. Ik denk dat meer water drinken echt al een heel verschil kan maken.

  6. 5 maart 2018 / 1:05 PM

    Zelf drink ik veel water. Heel veel water en fruit en groenten. Dat doet al heel veel voor mijn lochaam.

  7. 5 maart 2018 / 2:18 PM

    Wat grappig dat yoga effect zou hebben op je haar! Daar had ik nog nooit aan gedacht!

  8. 5 maart 2018 / 3:30 PM

    Leuke tips, ik zou wel wat meer water moeten drinken 🙂

  9. 6 maart 2018 / 9:55 AM

    Wat een fijne tips! En wat leuk om te weten dat yoga zoveel effect heeft op alles! Misschien moet ik yoga toch maar eens een kans geven. 🙂

  10. 28 maart 2018 / 3:43 PM

    Water is het enige aspect wat ik goed doe. Mijn eetgewoontes zijn niet goed te noemen en aan yoga wil ik nog steeds beginnen. Alleen zijn de lessen hier in de buurt zo duur!!!!! 😱

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *